Aktiviteter är viktigt för ungdomar

Numera är det vanligt att barn sitter inne och spelar tv-spel, läser på datorn eller i sin mobil. Sociala medier och att chatta är numera en stor del av deras vardag. Annorlunda var det för några årtionden sedan, då barnen var ute och lekte hela dagarna och även åt näringsrik mat. Ungdomarna mådde både psykiskt och fysiskt bättre av att röra på sig om dagarna och även sömnen var bättre. Flera olika forskningar visar att ungdomar helst bör röra på sig minst en timme om dagen och ha flera aktiviteter för att kunna utveckla olika förmågor. Det gäller förmågor som att få en bra hjärt- och lungkapacitet, bygga upp muskler, snabbhet, rörlighet, koordination, reaktion med mera.

Förändrade levnadsmönster

Sedan slutet av 1980-talet har sömnproblem fördubblats hos många ungdomar. Numera sovs det ungefär en timme mindre per natt än i början av 1900-talet och även aktivitetsmönstret har förändrats väldigt mycket. Övervikt hos ungdomar är vanligare i dag, och det över hela världen. Dålig sömn och för lite aktiviteter är några av orsakerna. Därför är det av stor vikt att barn redan tidigt får börja med roliga aktivitet. Låt dem prova på flera olika, då upptäcker de snart vad de vill fortsätta med. Det är bra att både föräldrar och skola uppmuntrar barn- och ungdomar att ha aktiviteter efter skolan.

Regelbundna aktiviteter

Det är även viktigt att skolan arrangerar aktiviteter regelbundet och gör utflykter till ställen där eleverna får göra saker gemensamt. Om inte ungdomarna rör mer på sig lär de få sjukdomar som diabetes, fetma, sämre mental hälsa och livskvaliteten blir sämre. Ungdomar som är fysiskt aktiva känner sin kropp bättre, hanterar påfrestningar och smärta bättre och blir inte förkylda lika lätt. Tyvärr är det bara en minoritet av ungdomarna i dag som får tillräcklig fysisk aktivitet och det ser inte bra ut för framtiden, det måste ändras fortast möjligt.