Bra aktiviter, mat och livsstil för ungdomar

Vi hälsar alla som tar del av denna startsida välkomna till en helt ny webbplats. Webbplatsen handlar om ungdomars aktiviteter och livsstil. I dag när många barn mest sitter hemma och spelar tv-spel, tittar och chattar på sin mobil eller dator mår de sämre både fysiskt och psykiskt. Många rör sig väldigt lite, äter skräpmat, går upp i vikt och det kan bidra till bland annat hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och fetma när de blir äldre.

Arrangerade aktiviteter

På webbplatsen kan du läsa hur det går att ordna arrangerade aktiviteter där ungdomar får träffas utanför hemmet och göra saker tillsammans med andra. Kommuner och idrottsföreningar är duktiga på att arrangera roliga idrotter som ungdomarna först kan prova på och sedan bestämma sig för vilken de tycker är roligast. Ungdomarna kan själva höra med kommunen eller skolan i sin hemort om de kan ordna en föreläsning eller ett studiebesök.

Sömn och näringsrik mat

Förutom aktiviteter är det också väldigt viktigt att ungdomarna sover ordentligt och äter näringsrik mat för att orka med skolan och eventuella fritidsaktiviteter. Sömnen har minskat och det äts mer och mer skräpmat. Ungdomarna sover hellre en stund extra på morgonen än äter frukost och det här är föräldrarnas ansvar. De bör tala om för sina ungdomar hur viktig just frukosten är.

Se till att ha och flera olika alternativ som är nyttiga och ändå går fort att göra på morgonen. Färsk frukt bör alltid finnas hemma och så även frysta bär så att smoothies kan göras på kvällen och sättas i kylskåpet över natten. Då är det bara att ta fram dem på morgonen och äta en smörgås till. Även föräldrar slarvar med maten. De stressar till sina egna aktiviteter efter jobbet och väl hemma är orken slut och en pizza köps hem. Här på webbplatsen får både föräldrar och ungdomar bra förslag på hur alla i familjen kan äta bättre och få i sig den näring som behövs.