Livsstil för ungdomar

En bra livsstil är viktig för ungdomar. När man växer är det extra viktigt att få i sig näringsrik mat, sova bra om nätterna, motionera och ha en funktionell hemmiljö.

Sömn

Små barn lägger sig för att sova tidigt på kvällen, allt för att orka med förskola med mera. Därefter är det vanligt att ungdomars sömn förskjuts under puberteten, vilket beror på fysiologiska saker som tyvärr kan leda till depression och skoltrötthet. Många ungdomar tycker att det är lugnt och skönt när den övriga familjen lagt sig, då är det ingen som tjatar på läxor eller att mobilen ska läggas undan. Även om en biologisk förskjutning av sömnen sker under puberteten är det viktigt att få tillbaka rätt sömnrutiner. För lite sömn gör att skolarbetet inte sköts ordentligt och betygen blir sämre. Det är viktigt att lärarna kollar upp eleverna om dagarna och kontaktar föräldrarna om de är extra trötta eller har stor frånvaro. Hemma bör föräldrarna ha koll på sina ungdomar, ser de en förändring bör de prata med sina ungdomar.

En förälder kan till exempel gå en kvällspromenad med sitt barn, som då får extra motion. Ljuset har stor betydelse för ungdomars mående, därför är det bra om skolan ordnar med utomhusaktiviteter för elever som är i puberteten. Lärarna kan ha lektioner som tar upp vikten av en bra livsstil och vad som krävs för att må bra.

Mat

Många ungdomar äter helt fel mat som inte innehåller ordentlig näring, de samlas ofta på till exempel McDonalds, äter hamburgare, pommes frites och dricker Coca-Cola. Om ungdomarnas föräldrar själva inte äter näringsrik mat tänker de inte alltid på att snabbmat kanske inte är bra. Pizza äts också det ofta, flera familjer är trötta efter jobbet, orkar inte laga mat utan beställer hem en pizza. Ett bra exempel är att köpa hem en matkasse med nyttiga råvaror och laga mat tillsammans, eller tillaga mat för en hel vecka och frysa in i portionsförpackningar.