Mat och livsstil för ungdomar

För att ungdomar ska orka med alla roliga aktiviteter som de vill göra måste de även äta bra och näringsrik mat. Tyvärr slarvas det i dag alltför mycket med maten, det är inte som förr i tiden när mammorna var hemmafruar och hade middagen färdig när pappan kom från sitt jobb. Då åt alltid familjen tillsammans och på söndagarna var antingen släktmiddag eller familjemiddag hemma, att samlas kring matbordet var mycket viktigt på den tiden.

Slarvas med mat

I dag slarvas det mycket mer med maten, föräldrarna arbetar mer, nästan alla familjemedlemmar har egna aktiviteter på olika tider efter skola och jobb. Det blir då ofta mat som värms i mikron, en pizza eller hamburgare och dessa maträtter har inte tillräckligt med näringsämnen för ungdomar som växer. De behöver varierad mat som innehåller järn, kalcium och D-vitamin. Det kan var svårt som förälder att prata med sin ungdom hur viktig maten är för att de ska få och behålla en rätt livsstil och orka med aktiviteter.

Vad ungdomar bör få i sig

Försök att få din ungdom att förstå hur viktig frukosten är för dem. Ta med dig ditt barn till affären och visa vad som är bra och gott att äta. Det behöver inte vara avancerade rätter som tar lång tid att göra, och det finns mycket god och nyttig frukostmat. Filmjölk med müsli, smoothie, en grov smörgås med ost, gurka och tomat, havregrynsgröt går fort att göra, är både gott och nyttigt. Som förälder kan du se till att det alltid finns något gott till frukosten och att det alltid finns färsk frukt hemma. Försök att laga mat tillsammans en dag eller ett par dagar i veckan, låt ungdomarna vara med och bestämma maten. Efteråt fryses maten in kylen och ungdomarna kan ta fram en portionsform varje dag efter skolan och värma. På så sätt vet du som förälder att ditt barn får i sig näringsrik mat.